کد خبر: ۵۲۹۴۸۹
زمان انتشار: ۱۰:۰۳     ۱۸ شهريور ۱۴۰۲
اربعین با‌شکوه ۱۴۰۲؛
مراسم اربعین 1402 با حضور گسترده و باشکوه‌تری نسبت به سال‌های قبل برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری 598، بنابر اعلام رسمی عتبه حضرت عباس(ع)، ۲۲ میلیون و ۱۹ هزار و ۱۴۶ زائر در مراسم اربعین سال 1445 شرکت کردند. این تعداد مربوط به کسانی است که از یکم صفر تا ساعت ۱۲ ظهر بیستم صفر از ۴ ورودی اصلی بغداد، نجف، بابل و حسینیه به کربلا وارد شده‌اند. البته به این آمار باید تعداد زائرانی را که پس از این ساعت یا بعد از اربعین به زیارت عتبات عالیات مشرف شدند نیز اضافه کرد. این در حالی است که در مراسم اربعین سال قبل نزدیک به 21 میلیون نفر شرکت کرده بودند و امسال شاهد افزایش یک میلیون نفری شرکت‌کنندگان در مراسم اربعین نسبت به سال گذشته بودیم.
 
اما نکته جالب توجه در ارتباط با مراسم اربعین 1402، حضور چشمگیر زائران ایرانی است که نسبت به سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.
 
سال گذشته در حالی که نخستین سال پس از شیوع و همه‌گیری بیماری کرونا بود، ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از مردم ایران برای حضور در مراسم اربعین، به عتبات عالیات مشرف شدند. این درحالی است که امسال بیش از 4 میلیون نفر از مردم ایران با گذر از مرزها، خود را به عتبات عالیات رسانده بودند. در همین رابطه، فرماندهی کل فراجا و ستاد برگزاری اربعین اعلام کردند ۴ میلیون و ۱۹۶ هزار نفر از مردم ایران برای شرکت در اربعین حسینی، از مرزهای ششگانه کشورمان وارد عراق شدند.
 
حضور معنادار
حضور مردم ایران در اربعین امسال در حالی افزایش یک میلیون نفری داشته که در طول ماه‌های گذشته جریان ضدایرانی به دنبال اثبات دین گریزی جامعه ایرانی بود. با آغاز اغتشاشات پاییز سال قبل که به بهانه فوت مهسا امینی در کشور به راه افتاد، مقوله «دین» در کنار مفاهیم ملی، آماج حملات جریان ترور و آشوب بود، به طوری که این جریان حمله به مساجد، حوزه‌های علمیه و اماکن مذهبی را در دستور کار خود قرار داده بود که 2 حمله تروریستی داعش به حرم مطهر شاهچراغ(ع) در شیراز و شهادت تعدادی از مردم ایران، مصداق بارز آن به شمار می‌رود. در کنار این حملات تروریستی، جامعه شاهد تلاش جریان رسانه‌ای ضدایرانی برای اثبات ادعای بی‌اساس دین‌زدگی مردم ایران بودیم که با ایجاد کمپین‌های رقص و اهانت به مراسم عزاداری اهل بیت(ع) در این مسیر حرکت می‌کردند.
 
در روزهای آغازین سفر مردم ایران به عراق برای شرکت در مراسم اربعین نیز شاهد تلاش رسانه‌های وابسته به غرب، برای به حاشیه کشاندن حضور باشکوه مردم ایران در عتبات عالیات بودیم. تولید اخبار کذب و سعی در ایجاد بدبینی و افتراق در میان ایرانی‌ها و عراقی‌ها از جمله اقدامات جریان رسانه‌ای آشوب برای نیل به این هدف بود.
 
همچنین تخریب حضور زائران در عتبات عالیات و متهم کردن جمهوری اسلامی به اینکه تمام سرمایه کشور را برای ترغیب مردم به حضور در اربعین حسینی به کار برده، از دیگر کارویژه‌های جریان رسانه‌های آشوب بود که در روزهای گذشته مشاهده شد.
 
با این حال، مردم ایران بدون توجه به دست و پا زدن‌های آشوب‌طلبان و ایران‌ستیزان، با حضور پرشور خود در مراسم اربعین 1402، آن هم با تمام سختی‌ها و موانعی مثل گرمای هوا که در انتظارشان بود، رشته‌های جریان اغتشاشگر زن، زندگی، آزادی را پنبه کردند.
 
البته حضور 22 میلیون نفری عاشقان امام حسین در مراسم اربعین که بیش از 4 میلیون نفر از آنها را مردم ایران تشکیل می‌دادند، به مذاق شبکه‌های رسانه‌ای ضدانقلاب خوش نیامد. در همین رابطه شبکه ضدایرانی ‌اینترنشنال در ادعایی مضحک که نشان از عمق کینه‌توزی‌اش نسبت به جمهوری اسلامی داشت، مدعی شد دلیل اصلی برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی، حضور آمریکایی‌ها در عراق بوده است!
 
عوامل اصلی برگزاری با‌شکوه اربعین 1402
بدون شک افزایش همکاری‌ ایران و عراق در تسهیل حضور زائران ایرانی در مراسم اربعین امسال از جمله عوامل اصلی حضور گسترده مردم ایران در عتبات عالیات بود. در همین رابطه می‌توان به افزایش گیت‌های خروج از ایران و ورود به عراق اشاره کرد که نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده بود. علاوه بر این، کشور عراق نیز نسبت به سال‌های قبل، تمهیدات مناسبی برای جابه‌جایی زوار ایرانی از مبدا مرزها به عتبات عالیات اندیشیده بود؛ چنانکه زائران ایرانی برخلاف سال‌های قبل، با مشکل کمبود وسایل حمل‌و‌نقل در آن سوی مرزها مواجه نبودند.
 
در این میان تمهیدات ویژه‌ای که دولت سیزدهم برای تسهیل سفر زائران ایرانی به عراق به کار بسته بود، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
 
اعزام زائران اربعین حسینی از ابتدای ماه صفر (۲۷ مرداد) به عتبات عالیات آغاز شد و ستاد مرکزی اربعین برای برنامه‌ریزی این راهپیمایی حماسی تا پایان مردادماه، حدود ۱۲۰ جلسه تشکیل داد تا زائران حسینی برخلاف سال‌های گذشته با مشکلاتی همچون تامین ارز، حمل‌ونقل، اخلال در تماس‌ها و کُندی یا قطعی اینترنت، معطلی و تراکم جمعیت در مرزها و مصایبی چون تامین آب آشامیدنی و... مواجه نشوند.
 
در سال‌های گذشته، زائران اربعین برای تهیه ارز مجبور بودند به دلیل عرضه نشدن دینار در صرافی‌ها، دلار بخرند و سپس آن را در عراق تبدیل به دینار کنند که این موضوع، سبب افزایش قیمت دلار در بازار می‌شد، امسال اما با وجود خروج ۴ میلیون نفر از کشور، بانک مرکزی با تدابیری از جمله تزریق دینار به ۶ بانک توانست عرضه ارز مورد نیاز زائران را کنترل و از نوسانات در بازار و سرگردانی مردم جلوگیری کند.
 
از سوی دیگر به‌منظور تسهیل و تسریع حمل‌ونقل زائران، ستاد مرکزی اربعین در نشستی با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، تشکیل قرارگاه ویژه‌ای برای تأمین اتوبوس و ناوگان حمل‌ونقل عمومی را که از دغدغه‌های جدی رئیس‌جمهور در 2 سال گذشته بود و مکرر در جلسات هیات دولت در این باره بر فراهم کردن زمینه‌های زیارت آسان و ارزان تأکید داشت، تصویب کرد. ستاد مرکزی اربعین با در نظر گرفتن تعداد زیادی اتوبوس درون‌شهری و برون‌شهری برای جابه‌جایی مسافران به سمت مرزها و بازگشت آنها، تردد را تسهیل کرد.
 
در این راستا برای ایمنی مسیر و کاهش تلفات جاده‌ای بیش از ۱۰۰ کیلومتر جاده دوبانده در استان کرمانشاه دوباره آسفالت شد، حدود ۷۰۰ دستگاه اتوبوس ایرانی هم برای جابه‌جایی زائران و بازگرداندن آنها به مرز در خاک عراق به‌خصوص کربلای معلی مستقر شد و در کنار بهره‌گیری از ظرفیت مسیر ریلی و قطار، تاکسی‌های اینترنتی هم به کمک آمدند و با تمام ظرفیت خودشان در جابه‌جایی زوار اربعین مساعدت و همراهی کردند.
 
از دیگر تدابیر ستاد مرکزی اربعین برای تسهیل تردد با توجه به افزایش تعداد زائران اربعینی عتبات عالیات، فراهم کردن زمینه سفر زوار با خودروهای شخصی خودشان بود. سال‌های گذشته زائران که با خودروی شخصی به مرزها رفتند، مجبور بودند ماشین‌های خود را در اماکن نامناسب زیر نور آفتاب و بدون حفاظ و سرپناه رها کنند و هنگام برگشت با مواردی چون تخریب خودروها مواجه می‌شدند. ستاد اربعین برای رفع نگرانی و ترغیب بیشتر زائران به استفاده از خودروی شخصی در اربعین امسال، ۷۸۶ هکتار زمین با ظرفیت پارک ۴۹۷ هزار خودرو به ‌عنوان پارکینگ‌ در پایانه‌های مرزی ۶ استان در نظر گرفت که نقش بسیار مؤثری در حل معضل کمبود پارکینگ و حفاظت از وسائل شخصی مردم داشت.
 
در اقدامی دیگر، برای جلوگیری از توقف طولانی‌مدت زوار در پایانه‌های مرزی، گیت‌های ورود و خروج توسعه یافت و با اضافه شدن ۱۷۸ گیت، در مجموع ۵۰۴ گیت تدارک دیده شد و طرف عراقی هم ظرفیت خود را توسعه داد و آنها را در تناسب با گیت‌های ایران قرار داد که در نتیجه با افزایش ۵۰ درصدی این در‌ها، سرعت و سهولت تردد زائران سرور و سالار شهیدان نیز افزایش یافت.
 
تمهیدات ویژه فراجا در صدور و چاپ گذرنامه، بویژه گذرنامه‌های زیارتی که با هزینه‌ای بسیار کمتر از گذرنامه‌های عادی انجام می‌شد و در مدت زمانی کوتاه به دست مردم می‌رسید را نیز باید به موارد بالا اضافه کرد که باعث حضور زائران بیشتری در عتبات عالیات شد.
 
قدردانی امیرعبداللهیان از میهمان‌نوازی دولت و ملت عراق در اربعین
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز سه‌شنبه هفته گذشته در گفت وگوی تلفنی با فواد حسین وزیر خارجه عراق از مساعدت، حسن استقبال و میهمان‌نوازی دولت و ملت عراق در برگزاری شکوهمند رویداد عظیم اربعین تشکر و قدردانی کرد. وزیر امور خارجه در این تماس تلفنی با اشاره به اهمیت اربعین نزد محبان و پیروان امام حسین(ع) و آزادگان جهان، مدیریت شایسته دولت و حسن میهمان‌نوازی مردم عراق در برگزاری تجمع میلیونی زائرین از کشورهای مختلف را نشانه‌ای از اقتدار و ثبات در کشور دوست و برادر عراق برشمرد.
 
وزرای خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق همچنین در خلال این تماس تلفنی مناسبات در حوزه‌های مختلف را مورد گفت‌وگو قرار دادند و بر تداوم همکاری‌ها و استمرار رایزنی در زمینه‌های مختلف تاکید کردند.
 
تقدیر سرلشکر باقری از نیروهای مسلح و حشدالشعبی عراق بابت تأمین امنیت اربعین
سرلشکر باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح در پیام‌های جداگانه‌ای از نیروهای مسلح و حشدالشعبی عراق بابت تامین امنیت مراسم اربعین تقدیر کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها